Belangrijkste taken |
|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Benodigde vaardigheden |
|
||||||||
Gemiddeld maandsalaris |
|
UX researchers praten graag met de eindgebruikers. Hun doel is om te bestuderen en te begrijpen hoe klanten omgaan met een product, dienst of communicatiekanaal. Ze verzamelen brede gebruikersdata (door kwantitatief en kwalitatief onderzoek) om fouten en imperfecties in de digitale ervaring te vinden. Hierdoor helpen ze een bedrijf hun doelpubliek te verstaan en bouwen ze nuttige inzichten op over hoe hun product te verbeteren of uit te breiden.
UX researchers gebruiken diverse onderzoekstechnieken om consumentengedrag beter te begrijpen. Hieronder vallen o.a. interviews, invullen van vragenlijsten, opzetten van focusgroepen, en het testen van de gebruiksvriendelijkheid.
Al deze bevinden worden vervolgens gebruikt door product designers en UX/UI desginers om gebruiksvriendelijke interfaces samen te stellen.
Het belangrijkste verschil tussen de UX researcher rol en de rol van UX/UI designer, is dat een UX researcher de focus legt op het verstaan van de achterliggende motivaties en gedrag van de eindgebruiker. Een UX/UI designer bouwt functionaliten volgens gestandaardiseerde UX regels en de conclusies van het onderzoek van de UX researcher.