ICT coördinator in het onderwijs: interview

Techjobs.be author avatar

Auteur

Techjobs.be

Leestijd

7 min


Merlijn is al meer dan 10 jaar ICT coördinator op het GO! Atheneum in Dendermonde.

Techjobs zat recent met hem samen om te praten over zijn ervaringen en carrière binnen het gemeenschapsonderwijs.

Dag Merlijn, kan je ons wat meer vertellen over je rol als ICT coördinator op het GO! Atheneum Dendermonde? Hoe ben je in de job terechtgekomen?

Ik ben er eigenlijk per toeval ingerold. Ik zat ooit zelf op de school en toen werd een team opgesteld van leerlingen die tijdens een uurtje studie de ICT-coördinator van toen gingen meehelpen. Dat werd toen omgedoopt tot 'het ICT-squad'.

Halverwege mijn 5de middelbaar maakte ik mijn overstap naar GO!talent in de richting Informaticabeheer. In mijn 6de jaar keerde ik 2 weken terug naar het Atheneum voor de blokstage, dat gaf mij nog een veel beter beeld van de job.

Het jaar daarna startte ik dan als student Toegepaste Informatica aan de HoGent. Ik hield nog steeds contact met de ICT-coördinator van de school en op een bepaald moment was ik bezig met een klein softwareproject voor hem.

Toen hij zelf een tijdje afwezig was mocht ik van de directeur hem een aantal uren vervangen omdat ik dat semester toch geen volledige week les meer had. In mijn laatste jaar deed ik mijn eindstage op de school en was mijn huidige collega mijn stagementor.

Na mijn studies ben ik dan begonnen in de functie zowel op Atheneum Dendermonde als het Atheneum in Lokeren. Daarna heb ik enkele jaren de combinatie tussen lesgeven en ICT-coördinator gedaan totdat het uiteindelijk te veel werk werd en ik full-time ICT ben beginnen doen. Ik heb tussendoor ook nog een lerarenopleiding gevolgd met LIO (leraar in opleiding) traject.

Welke rol heeft een goede ICT coördinator binnen een school en welke taken neemt een goede ICT coördinator op zich?

Heel wat zaken vallen onder mijn beheer: het volledige netwerk, de serverinstallatie (al dan niet in de cloud), de telefonie (VOIP), alle laptops en vaste computers die er nog zijn. Je hebt dan ook nog de veiligheidscameras, access points, slimme deursloten, beamers en smartboardschermen.

Nu met de digisprongmiddelen van minister Weyts ligt de focus momenteel op het voorzien van een laptop voor elke leerling/leerkracht op onze school. Die worden volledig door mezelf en mijn collega op de campus beheerd en geconfigureerd.

Voor herstellingen doen we wel beroep op een externe partij. We kozen voor een samenwerking met Signpost én met Dustin. Als school vinden we het een veilige keuze om meer dan één partner in huis te hebben.

Buiten het technische is er ook nog het pedagogische. Het ondersteunen van de collega's in ICT. Ik geef toe dat dit bij mij wat meer op de achtergrond is geschoven. Daarvoor maken we meer gebruik van centrale ICT'ers binnen onze scholengroep.

Met de digisprong kijken we ook meer naar externe partners voor o.a. op studiedagen bepaalde thema's rond ICT in te richten. Wie een uitgebreide functieomschrijving wil checken kan daarvoor ook altijd terecht op de website van het kenniscentrum digisprong.

Het is in elk geval een uitdagende job met veel afwisseling. Je bent voor de meeste collega's verantwoordelijk voor alles met een stekker. Dat is trouwens een citaat die ik heb overgenomen van één van onze oud-stagiairs.

Wat zijn de positieve/leuke kanten van je job? Wat is er minder leuk?

In de functie van ICT-coördinator is er niemand op school die jou niet eens nodig heeft. Dat zorgt ervoor dat je met veel mensen in contact komt: directies, leerkrachten, leerlingen, externe partners, …

Persoonlijk vind ik dat aangenaam omdat ik daardoor ook meer zicht heb op wat er op de campus gebeurd. De verschillende teams op campus communiceren ook niet altijd even consistent. Mensen zijn ook altijd erg dankbaar voor je hulp.

Voor mezelf vind ik een groot voordeel dat ik mijn planning voor het grootste deel volledig autonoom kan maken. Ik ben zelf verantwoordelijk voor ICT (uiteraard in samenspraak met de directies) maar ik ben vrij om het uit te voeren zoals ik dat zelf het meest efficiënt vind.

Variëteit is er ook voldoende. Zo zijn er de dagelijkse kleine zaken die meestal helpdesk-gerelateerd zijn, maar er zijn ook grotere projecten en optimalisaties die je kan uitvoeren wanneer het wat rustiger is.

Zaken die we op de campus wensen uit te testen kunnen we vaak aan stagiairs geven. Dat bespaart ons redelijk wat tijd en zo krijgen we ook inbreng vanuit een andere hoek.

Verder zijn er ook de voordelen van het onderwijs, zoals de vele vakanties. Let wel op dat je als ICT-coördinator heel wat werk verzet tijdens de vakantie. In de zomervakantie werk ik nog een week in juli en start ik terug midden augustus.

Sommige jaren kom ik in de paasvakantie ook nog één week of enkele dagen, afhankelijk wat er moet gebeuren. Je kan namelijk niet alles offline leggen wanneer de school open is.

Een nadeel van de job zijn de pieken van drukte tijdens het schooljaar. Ik kan dit indelen in 3 piekmomenten:

  • Begin schooljaar (augustus en september)

    Bepaalde zaken moeten afgerond worden van het vorige schooljaar en tegelijkertijd moet het nieuwe schooljaar voorbereid worden.

    De vakantie is ook het ideale moment om infrastructuurwerken uit te voeren omdat er geen lokalen in gebruik zijn. Bij ons kan dit spannend worden omdat daarvoor vaak beroep moet gedaan worden op de werkmannen van de school die het vaak al bijzonder druk hebben met andere zaken.

    Dit schooljaar was de start drukker dan andere jaren omdat ik aan 3 jaren laptops moest uitdelen. Onze verbouwingen waren ook net afgerond, waardoor alles moest verhuisd worden.

  • Januari: bij toekenning van de jaarlijkse budgetten zijn nieuwe investering gepland. Er wordt dus ook veel aangekocht, en er moet veel worden uitgerold. Deze piek is deels zelf te bepalen omdat dit te spreiden valt.

  • Einde van het schooljaar: schoolverlaters brengen hun laptop binnen, start van infrastructuurwerken en last-minute nog bestellingen die moeten gebeuren voor levering in augustus.

Een ander nadeel is het budget waarmee je soms moet werken. Je kan dit absoluut niet vergelijken met professionele bedrijven want daarvoor is er gewoon onvoldoende budget. Door de jaren heen heb ik wel al gemerkt dat dit ook verschilt van school tot school. Dit heeft te maken met keuzes van het team en directie.

Onder welk contract en met welke voorwaarden zijn ICT-coördinatoren tewerkgesteld?

Op mijn loonbrief sta ik bij 3 scholen actief op onze campus. Het is naar mijn gevoel erg moeilijk om full time op één school te staan tenzij deze veel leerlingen heeft.

In het onderwijs worden de uren namelijk bepaald door het aantal leerlingen van het vorige schooljaar. Leerkrachten krijgen natuurlijk voorrang want die heb je nu eenmaal nodig. Lange tijd werd de overschot gebruikt voor o.a. ICT.

Met de digisprong zijn er na jaren eindelijk ook echte uren specifiek voor ICT binnen het secundair onderwijs. Daarvoor kon je die enkel krijgen binnen het basisonderwijs. Wil dat zeggen dat er geen ICT-coördinatoren in het secundair bestonden? Natuurlijk niet, maar daarvoor werden dan andere uren gebruikt (leerkrachturen of BPT-uren).

Nu is het dus ook mogelijk om vast benoemd te worden in het ambt van ICT-coördinator in het secundaire onderwijs (positief!). Tegenwoordig gaat het vast benoemd worden vlotter dan vroeger.

Je moet eerst kandideren voor TADD (tijdelijke aanstelling van doorlopende duur), dit geeft je al een eerste aantal voordelen. Daarna kan je kandideren om vast benoemd te worden wanneer je aan een aantal voorwaarden voldoet. Dit geeft je dan een vast loon dat ook tijdens de zomervakanties doorloopt.

De verloning van ambtenaren binnen het onderwijs volgen bepaalde barema's. De salarisschalen binnen het onderwijs kan je gewoon opzoeken.